В начале 1930-х годов московский авангардный художник Елеазар Лангман (1895–1940) отправился в Донбасс, чтобы создать фотосерию о повседневной жизни советских шахтеров. Альбом с этими снимками под названием «Социалистический Донбасс» был напечатан широким тиражом в том же издательстве, которое выпускало еженедельный иллюстрированный журнал «Огонек». Лангман снискал славу благодаря работам, на которых в оригинальной манере изображалось социалистическое тело в труде и в отдыхе. А «Социалистический Донбасс» считается его самой значимой и наиболее широко известной напечатанной работой. Уникальная авангардная фотография Елеазара Лангмана уже удостоилась внимания современных исследователей, однако до сих пор за пределами их интереса оставался вопрос о том, какую роль материальность бумаги играла в создании как одиночных фотоотпечатков, так и тех изображений, которые расходились большим тиражом в фотокнигах и периодических изданиях. В докладе будет представлен анализ фотосерии «Социалистический Донбасс», будет показано, что Лангман уделял особое внимание бумажной основе — на этом и строилась авторская авангардная эстетика, которая позволяла ему выражать чувственный опыт человеческого тела, пожалуй, в более яркой и современной манере, чем это делали его товарищи по ремеслу.
Для участия в семинаре желательно ознакомиться со статьей “Photography’s New Materiality?” на сайте: Photography’s New Materiality? | Photoworks
Мероприятие состоится онлайн. Доклад будет прочитан на английском языке; докладчица сможет ответить на вопросы на русском языке.
______________________________________________________________________________
In the late 1930s, the Moscow-based, avant-garde photographer Eleazar Langman (1895-1940) traveled to the Donbass region to shoot a series of images about the everyday lives of Soviet miners, which he made into an album entitled Socialist Donbass that was mass produced by the publishers of the weekly photo-magazine Ogonyok. Known for his ability to capture the unique affects of the socialist body both at work and at play, Langman’s Donbass album constituted his most significant and most accessible work on paper. While scholars have recently begun to devote attention to the uniqueness of Langman’s avant-garde photography, no one has yet considered his particular understanding of the specific role that the materiality of paper plays in the creation of both stand-alone photographic images and their mass reproduced counterparts in photo-books and periodicals. Through its analysis of Socialist Donbass this paper shows how Langman, through his unique emphasis on the paper aspect of photography, created an avant-garde aesthetic capable of expressing the emotional and sensual experiences of the human body more intensely and immediately than that of his contemporaries.
The seminars participants are avised to read the following article prior to the seminar: “Photography’s New Materiality?” available by the following link: Photography’s New Materiality? | Photoworks
Angelina Lucento is an assistant professor of history and art history at the National Research University-Higher School of Economics in Moscow. Trained as a social art historian, she studies the global histories of painting and photography, with a specific focus on the contributions that artists from the former USSR made to those histories. Her work has been supported by the CEU Institute for Advanced Study, the American Council of Learned Societies (ACLS), and the Getty Research Institute. She has published articles in Cahiers du Monde russe, Performance Research, The Russian Review, Kritika, and caa.reviews. Lucento is completing her first book, The Socialist Surface: Painting as the Source of Soviet Media Culture, 1918-1941.
The lecture will be delivered in English.
Если вы хотите вернуть билеты, вы можете сделать это по ссылке из письма с билетами или оформить запрос организатору в вашем  личном кабинете.